Παρατήρηση του κομήτη (C/2023 A3) Tsuchinshan-ATLAS

Ο κομήτης C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) ανακαλύφθηκε από το Αστεροσκοπείο Purple Mountain της Κίνας και από το ερευνητικό τηλεσκόπιο Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS). Προέρχεται από το Νέφος του Όορτ και θα φτάσει στο περιήλιό του στις 27 Σεπτεμβρίου 2024, σε απόσταση 58 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τον Ήλιο και υπάρχουν ελπίδες ότι θα είναι ορατός με το γυμνό μάτι. Στις 12 Οκτωβρίου 2024 θα φτάσει στην κοντινότερη απόσταση από τη Γη, στα 70 εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Ανακάλυψη

Το ερευνητικό τηλεσκόπιο ATLAS στην Νότιο Αφρική εντόπισε το αντικείμενο (μεγέθους 18,1), που έμοιαζε με αστεροειδή, στις 22 Φεβρουαρίου 2023, σε απόσταση περίπου 1,1 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τον Ήλιο. Μετά την ανάλυση της τροχιάς του, ταυτοποιήθηκε με ένα αντικείμενο που ανακαλύφθηκε στις 9 Ιανουαρίου 2023 από το Αστεροσκοπείο Purple Mountain της Κίνας, αλλά λόγω έλλειψης επιπλέον παρατηρήσεων το σώμα θεωρήθηκε χαμένο. Έτσι το αντικείμενο φέρει το όνομα και των δύο αστεροσκοπείων που το εντόπισαν.

Στη συνέχεια εντοπίστηκε σε παλαιότερες εικόνες από το τηλεσκόπιο Zwicky Transient Facility (ZTF) του Αστεροσκοπείου Πάλομαρ, στις 22 Δεκεμβρίου 2022, όταν είχε μέγεθος πάνω από 19. Τότε αποκαλύφθηκε μια συμπυκνωμένη κόμη και μια μικρή ουρά μήκους 10 δευτερολέπτων της μοίρας, κατατάσσοντας το αντικείμενο σαν κομήτη.

Εξέλιξη του κομήτη

Περαιτέρω παρατηρήσεις και ανάλυση έδειξαν ότι ο κομήτης θα μπορούσε να φτάσει σε μέγεθος 3 ή 4 κατά το περιήλιό του, ή ακόμη και σε μέγεθος 0,9 ή -0,2 κατά την προσέγγιση στη Γη, όπου η γεωμετρία επιτρέπει την σκέδαση του φωτός του Ήλιου από τα αέρια του κομήτη, αυξάνοντας την φωτεινότητά του.

Νεότερες αναλύσεις δίνουν μέγιστη φωτεινότητα περίπου στο 2,2, που αρμόζει καλύτερα σε κομήτες μεγάλης περιόδου όταν εισέρχονται στο εσωτερικό Ηλιακό Σύστημα. Η μέγιστη φωτεινότητα, ανεξαρτήτως μεγέθους, θα συμβεί στις 9 Οκτωβρίου 2024.

Όμως ο κομήτης ακόμη δεν εμφανίζει την άνοδο της φωτεινότητας και το σχήμα της ουράς που προβλέπουν τα μοντέλα, σύμφωνα με παρατηρήσεις αστρονόμων. Σε μια πρόσφατη εργασία του, ο Zdenek Sekanina, ερευνητής στο Jet Propulsion Laboratory της NASA, πιστεύει ότι ο κομήτης βρίσκεται σε φάση διάλυσης και το τέλος του είναι αναπόφευκτο.

Ωστόσο οι κομήτες είναι διάσημοι για την αστάθεια τους και απρόβλεπτοι στην συμπεριφορά τους. Έτσι περιμένουμε τις επόμενες εβδομάδες για να δούμε τι τελικά θα συμβεί στον κομήτη.

Παρατήρηση του κομήτη

Στο βόρειο ημισφαίριο ο κομήτης θα είναι ορατός στον δυτικό ουρανό μέχρι τα μέσα Ιουλίου και ξανά από τα μέσα Οκτωβρίου πάλι στον δυτικό ουρανό.