Christmas challenge από την ESA: εντοπίστε τον μυστηριώδη αστεροειδή

Ένας αστεροειδής 60-140 μέτρων πλησιάζει τη Γη και με την ευκαιρία της κυκλοφορίας της  «εργαλειοθήκης αστεροειδών», η ESA καλεί τους ερασιτέχνες αστρονόμους να τον εντοπίσουν και να τον παρατηρήσουν.  Ο χριστουγεννιάτικος αστεροειδής, 2015 RN35, δεν αποτελεί απειλή, αλλά όπως για πολλούς μεσαίου μεγέθους διαστημικούς βράχους εκεί έξω, οι γνώσεις μας είναι περιορισμένες.

Ο 2015 RN35 θα προσεγγίσει την Γη στις 10:10 την 15η Δεκεμβρίου, στην ασφαλή απόσταση των 686.000 χιλιομέτρων, περίπου δύο φορές η απόσταση Γης Σελήνης.

Οι παρατηρητές στο νότιο ημισφαίριο θα έχουν προνομιακή θέση στην παρατήρηση του αστεροειδούς, αλλά και στην Ευρώπη θα μπορέσουμε να τον παρατηρήσουμε τις επόμενες ημέρες, έως τις 19 Δεκεμβρίου.

Από τις 15 έως τις 17 Δεκεμβρίου, ο 2015 RN35 θα είναι φωτεινότερος από έναν αστέρα 14ου μεγέθους. Ως σύγκριση, ο Πλούτωνας έχει μέγεθος 14. Έτσι για την παρατήρηση του αστεροειδούς είναι απαραίτητο ένσ τηλεσκόπιο διαμέτρου άνω των 30 εκατοστών.

Μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας χρησιμοποιώντας το hashtag #ESAChristmasAsteroid, έτσι ώστε να κοινοποιηθούν στο κανάλι @esaoperations της ESA.

Η εργαλειοθήκη αστεροειδών της ESA

Η εργαλειοθήκη δημιουργήθηκε από το  Near-Earth Object Coordination Centre (NEOCC) της ESA, στην Ρώμη.

Οι αστρονόμοι χρησιμοποιούν καθημερινά παρόμοια εργαλεία για τον προγραμματισμό παρατηρήσεων, την οπτικοποίηση κοντινών διελεύσεων, την κατανόηση της ποικιλομορφίας των πληθυσμών των αστεροειδών στο Ηλιακό Σύστημα και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε.

Με την εργαλειοθήκη μπορούμε να  οπτικοποιήσουμε την τροχιά του αστεροειδούς και την κοντινή διέλευσή του στις 15 Δεκεμβρίου, συμπεριλαμβανομένου του πότε θα είναι ορατός από διαφορετικές τοποθεσίες στη Γη, να μάθουμε περισσότερα για την ομάδα αστεροειδών Απόλλων στην οποία ανήκει, και  φυσικά, να προγραμματίσουμε τις παρατηρήσεις μας από το σημείο ακριβώς που βρισκόμαστε.

Η εργαλειοθήκη NEO (near-Earth object) περιλαμβάνει τον προγραμματισμό παρατήρησης, τον χάρτη ουρανού, την οπτικοποίηση τροχιάς και την οπτικοποίηση κοντινής διέλευσης καθώς και οδηγίες χρήσης.

Η επόμενη προσέγγιση αστεροειδούς παρόμοιας φωτεινότητας θα συμβεί στις 27 Δεκεμβρίου (2010 XC15), ενώ για τις προσεχείς προσεγγίσεις ανατρέξτε στον σύνδεσμο.

Η τροχιά του αστεροειδή 2015 RN35